DE ONTDEKKINGSREIS VAN DAISY COOLS


‘Ik was altijd geraakt door ambachtelijke liedjesschrijvers,’ zegt zangeres Daisy Cools. Al jaren zingt Cools (Vlaardingen, 1981) met glasheldere stem vol overtuiging haar eigen composities. Ze heeft een lange weg afgelegd en onderneemt dit jaar met haar nieuwe cd een experiment, dat z’n weerga maar amper kent: de cd verschijnt in vier talen.


Als klein kind kreeg Cools thuis het enthousiasme voor de Engelstalige popmuziek al mee. Haar vader was een grote fan van de Britse groep The Kinks. Daisy groeide op met de lyrics van Ray Davies en het luisteren naar zijn stem bleef niet beperkt tot een Lazy Sunday afternoon. Ook trad haar vader op in een band en dit moedigde de tiener aan om in een coverbandje te gaan spelen. Ze kon inmiddels wat gitaar spelen en begon al snel de akkoorden aaneen te rijgen en componeerde in die dagen al haar eerste liedjes. Ze was veertien.


Cools wordt een jong volwassen vrouw, gaat Media en Journalistiek studeren, maar blijft de muziek in haar hart omhelzen. Zelf luistert ze graag naar Heather Nova, Morrisey en The Smiths. In 2006 komt haar eerste cd uit: Soultraffic. Haar vader wees Cools erop dat Ray Davies een songwriting workshop ging geven in Engeland. Daarvoor konden geïnteresseerden liedjes insturen. Cools werd geselecteerd voor deelname aan de workshop op basis van songs van haar cd Soultraffic. Ze was de enige niet-Brit en raakte gefascineerd door de gedrevenheid van de muzieklegende om de groep van twaalf songwriters daadwerkelijk iets te leren. Hij gaf opdrachten als: ‘Daisy, schrijf een nummer alsof je buurvrouw het moet kunnen zingen.’ Ze schreef er o.a. het nummer‘Breathe'. ‘Davies heeft me geleerd er als componist écht voor te gaan zitten en aan de slag te gaan.’


Cools vervolgde haar weg. Bij een van haar optredens bevond zich muzikant en producer Chris Grem onder het publiek en die stapte op haar af met de vraag: ‘Zullen we een cd maken?’ Een inspirerende en prettige samenwerking was geboren. Het album The secrets we keep (2009) was het gevolg. Grem was creatief als arrangeur en onder invloed van zijn verfrissende blik werden elf liedjes op cd gezet.


Cools heeft nu haar eigen band en met z’n vieren nemen ze een nieuwe cd op in de Rocktown Studio in Rotterdam. In de studio ontstond het ongeëvenaarde idee om het album niet alleen in het Engels, maar ook in het Frans, Italiaans en het Portugees op te nemen. Hier zit een verhaal achter. In de afgelopen jaren heeft Cools als artiest tijd doorgebracht in de Europese steden Palermo, Lissabon en Parijs. Daar trad ze op en haar fascinatie voor taal leidde haar ertoe haar eigen nummers te gaan vertalen. ‘Ik heb alle zeilen bij moeten zetten. Ik volg elke week les in deze talen. Ook heb ik steun van native speakers wat betreft m’n vertaalde teksten.’ De complexiteit bestaat niet alleen uit de juiste teksten te vinden, maar ook moet de klank van de woorden in de liedjes lekker liggen. Dit torenhoge project, dat z’n weerga in de muziekwereld wellicht niet kent, vergt veel tijd. Ze is dan ook gegrepen door het verschil in sfeer als je hetzelfde nummer in een andere taal zingt en ook erg benieuwd naar de reactie van haar publiek.


Cools had al drie EP’s uitgebracht (The Europe Files) met liedjes uit de tijd van haar rondzwervingen in de drie steden en er is een verdienstelijke videoclip opgenomen in Lissabon van haar nummer Eternal Newcomer. Cools is dankbaar dat ze kan werken met mensen om haar heen, met wie het contact heel erg goed voelt. Ze beseft ook hoe uniek dit is. ‘Het zijn mensen die je blijven motiveren en af en toe ook liefdevol kunnen uitlachen,’ zegt de goedlachse Cools. ‘We zijn heel benieuwd hoe alles gaat verlopen. Het is een echte ontdekkingsreis.’


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
  • Twitter Social Icon
  • Facebook Metallic